9 sep. 2012

Välkomnande Växthuset

I fredags klockan 06.07 satte jag mig på tåget som gick mot Värnamo. Mitt huvud var allert och långsamt på samma gång och på bordet stod en stor mugg med kaffe. Väskan var full med dator och minnen. Tåget rullade iväg ut i mörkret, nu var jag på väg mot Värnamo.

Så mycket frågor studsade runt i mitt huvud. Vi hade haft kontakt via mail ett tag och bollat lite frågor och tankar om upplägget på denna studiedag. Vi bestämde att föreläsningen skulle handla om Pedagogisk dokumentation samt att de önskande få mina tankar kring deras Torg och hur de kunde utveckla det kring temat MATEMATIK. Full av förväntan färdades jag nu mot Värnamo och förskolan Växthuset för att få dela deras erfarenhter och tänka kring dem tillsammans.

På perrongen möttes jag av förskolans tre pedagogiska ledare. Redan på håll vinkade de med båda armarna och någon ropade Äntligen! och jag kände hur leendet ville förbi öronen. Jag fick veta att alla pedagogerna väntade på förskolan och att de var SÅ taggade och förväntansfulla, det var jag med.

Torghandel
Efter lite morgonfika så tog de mig runt på deras förskola. Förskolan öppnades i augusti 2007 i alldeles nybyggda lokaler med mycket genomskinlighet och ljusinsläpp. Tre hemvister är sammankopplade med ett torg i mitten. Lokalerna var verkligen spännande och tilltalande, huset hade tydligen ritats av en arkitekt med förskollärarbakgrund och det märktes. På torget fanns t.ex. ett gemensamt vattenrum, kaklat med möjlighet att även vara i vatten.

Under rundturen fick jag höra hur de var organiserade, hur de tänkte kring barngrupperna, de pedagogiska miljöerna, det pedagogiska innehåll de arbetat/arbetade med, var de befann sig just nu o.s.v. Jag fick upplevelsen av att hela pedagoggruppen var mycket medveten om betydelsen av reflektionen kring deras val och fokus. Det kändes som det fanns en aktiv dialog, varje dag. Jag fick redan mycket tankar som talade för att de hade en massa frågor som de arbetade med kontinuerligt. Hur påverkar jag barnen som pedagog i det jag gör/inte gör och det jag säger/inte säger, där jag är eller inte är?

Byggrum hos de yngsta
Miljöerna på förskolan var mycket väl genomtänkta. Det märktes att pedagogerna ville värna mötet mellan barnen genom hur de arrangerat stationerna. Materialet var också mycket varierat och en blandning av returmaterial och mer traditionellt "förskolematerial". Materialet var tillgängligt och estetiskt lockande. Pedagogerna förklarade också hur de med hjälp av att obeservera och lyssna till barnen hade genomfört barnens planer på rummens innehåll. Pedagogerna hade också arbetat mycket med det naturliga ljuset och genomskinligheten, något som inte alltid är självklart. Många förskolor idag byggs med mycket genomskinglighet men man vet inte riktigt hur man ska använda det hade de tänkt kring på Växthuset.
 
Ateljéhylla hos de äldsta

Ljusbord
Spegeltriangel hos de yngsta



 

Timmerbilen som tillkom efter hjälp från vaktmästaren och ett lokalt företag.

Det känndes och syntes att barn, pedagoger och föräldrar alla var engagerade i att bygga upp miljön på förskolan och pedagogerna hade många historier om hur de tänkt tillsammans med barnen om miljöbygget samt hur föräldrarna hade genomfört planerna. En förskola där alla arbetar tillsammans. Det kändes i hela huset att de som var där trivdes där och var stolta över det de tillsammans åstadkommit.

Mer om detta följer.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar