30 sep. 2012

Ljusets möjligheter


Med bakgrund i teater och show-branschen så har jag med mig en erfarenhet om hur ljus, ljud, färger, former, material påverkar upplevelsen av en miljö. Med ljus kan man enkelt drastigt förändra en miljö. Jag funderar hur man kan påverka leveratörer av material till förskolan i riktning av att tänka på mer upplevelsebaserad miljö. Hur kan vi pedagoger få tillgång till material som vi behöver? Just nu suktar jag efter en scenmatta och har även sett golv (på en sida för mässor/konferanser) som skiftar färg när man rör sig över dem. Spännande men ouppnåbart? 

2 kommentarer:

  1. Linda

    Det anande jag! Att du hade en showbakgrund. När du talar om barnens faktiska miljö låter du som en scenograf i aktion. Är du inte rädd att du ställer i ordning alltför mycket för barnen?

    SvaraRadera
  2. Nä det är jag inte Bertil! Det är nämligen iordningställandet ( materialvalet, den pedagogiska miljön) som jag tror är skillanden mellan förskolan och andra platser. Överallt pågår lärande på olika sätt. Lärandet slutar inte iom att man lämnar skolan eller förskolans lokaler, frågan är vad som blir förskolans tillägg? Jag tror det är erbjudandet i miljön och pedagoernas förhållnigssätt.

    SvaraRadera